Aalborg har fått motorvägsbullret reducerat med hjälp av en 8 kilometer lång bullerskärm

Ett av Danmarks största bullerskärmsprojekt avslutades i april 2025 efter 1½ års lång byggperiod. DAV NORDIC har varit huvudentreprenör för uppdraget.

E45 korsar rakt genom Aalborg och på flera ställen ligger bostadsområdena alldeles intill motorvägen. Det medför mycket buller för de boende, vilket belastar dem avsevärt och påverkar deras vardag. På vissa platser hade bullerskydd redan uppförts, men i takt med att trafiken på Nordjyske motorvej har ökat, var dessa inte längre tillräckliga.

Som en del av Infrastrukturplan 2035 beslutades det att Vejdirektoratet skulle uppföra nya bullerskärmar för att minska motorvägsbullret söder om Aalborg och därmed förbättra livskvaliteten för de många boende i området. Vejdirektoratet valde DAV NORDIC som huvudentreprenör för uppförandet av bullerskärmarna.

  • Tjänst: 8 kilometer bullerskydd på en höjd av 5-9 meter
  • Byggherre: Vejdirektoratet
  • Entreprenör: DAV NORDIC A/S
  • Underentreprenør: Munck Havne & Anlæg
  • Rådgivare: ISC Rådgivende Ingeniører

Kontakt

Anders Lynderup

Projektledare
+45 29 36 70 68

Johny Poulsen

Projektchef
+45 28 87 04 60

Nicolai Bak Christensen

Projektledare
+45 29 61 74 99

Upp till 9 meter höga skärmar

För att dämpa bullret så effektivt som möjligt spelar flera faktorer in. Framför allt har höjden stor betydelse för hur mycket bullret kan reduceras. Därför valdes en lösning där skärmen fick en höjd på mellan 6 och 9 meter. Det är första gången Vejdirektoratet låtit uppföra bullerskärmar som är 9 meter höga. Förutom höjden påverkas bullerdämpningen också av många andra faktorer – mer om detta kan du läsa på Vejdirektoratets webbplats. Dessa faktorer har också tagits i beaktning som en del av lösningen.

En så hög vägg blir mycket framträdande i området, och därför har man valt en bullerskärm med spaljéer, där planteringarna som har anlagts så småningom kommer att klättra upp och täcka skärmen med grönska. På så sätt blir bullerskärmen en mer naturlig del av miljön och bidrar till att skapa grönområden.

På vissa ställen har trälameller använts i nederdelen av bullerskärmen, eftersom växterna troligtvis inte skulle överleva vägsaltningen under kalla vintermånader.

Själva bullerskärmen täcker en sträcka på totalt knappt 8 kilometer, fördelat på både norrgående och södergående riktning.

Visste du

Bullerskärmen i Aalborg består av:

  • 52 000 m² bullerskärmskassetter, fördelade på mer än 150 unika varianter
  • 25 000 löpmeter trä för lamellbeklädnad
  • 84 000 m² klätterspaljéer för den växtlighet som med tiden ska täcka större delen av bullerskärmens ytor
  • 1 600 borrade fundament för bullerskärm stolpar – en stor del av dem i den kalkhaltiga mark (krit) som Aalborg är så känd för

Som huvudentreprenör för projektet har vi på DAV NORDIC ansvarat för projektering, dimensionering samt montering av bullerskärms kassetterna. Vi har haft det övergripande leverantörsansvaret och stått för projektstyrningen från start till slut i nära samarbete med Vejdirektoratet.

I projektet har vi behövt ta hänsyn till många olika typer av terräng, samtidigt som arbetet har utförts längs aktiva vägar och nära bostadsområden. Arbetet har därför varit en komplicerad process som påverkat många människors vardag på ett eller annat sätt.

Samspelet mellan planering, samarbete, expertis och erfarenhet från alla aktörer i projektet har gjort att vi kunnat få alla delar att gå ihop och nå målet på bästa möjliga sätt.

Projektering och dimensionering – grunden för framgång

Projektet startade våren 2023 med projekterings- och dimensioneringsfasen. I detta skede arbetade vi nära tillsammans med ISC Rådgivende Ingeniører, som tog fram ritningar och beräkningar.

”På ett projekt som bullerskärmen i Aalborg kan vi stöta på många utmaningar längs vägen som påverkar projektets genomförande. Därför måste vi göra ett gediget förarbete innan vi börjar anläggningen, för att minimera antalet oförutsedda komplikationer. Tillsammans med ISC har vi skapat just den grunden. ISC har dessutom, med sin expertis inom stålkonstruktioner och praktiska tillvägagångssätt, varit en stor tillgång för att kunna skapa den bästa bullerskärmslösningen i Aalborg”, säger Johny Poulsen, projektchef på DAV.

Det är inte första gången vi samarbetar med ISC, vilket innebär att de redan har en viktig grundförståelse för våra projekt, vilket gör processen effektivare och håller kvaliteten i toppklass.

Jesper Eriksen, assisterande projektledare på ISC Rådgivende Ingeniører, utvecklar samarbetet: ”På ett projekt som bullerskärmen i Aalborg är det avgörande att projektera och genomföra lösningar som är byggbara. I ett starkt gemensamt samarbete med DAV har vi skapat ett projekt där det finns samsyn om att projektet är genomförbart och lösningarna väl genomtänkta. DAV har i projekteringsfasen varit särskilt bra på att utmana vårt teoretiska angreppssätt, vilket gjort att byggbarheten i lösningarna testats grundligt redan innan byggstart.”

DAV har i projekteringsfasen varit särskilt bra på att utmana vårt teoretiska angreppssätt, vilket gjort att byggbarheten i lösningarna testats grundligt redan innan byggstart.

Jesper Eriksen
Assisterande projektledare på ISC Rådgivende Ingeniører

Förutom projektets inledande fas har ISC även varit involverade löpande för att justera eller ändra element vid behov.

Samarbete var avgörande på en annorlunda byggarbetsplats

Ett bullerskärmsprojekt vid en motorväg är unikt och skiljer sig från andra typer av projekt eftersom byggarbetsplatsen är lång och smal. Det medför en rad utmaningar eftersom arbetsområdet är litet – och blir ännu mindre eftersom arbetsfria zoner måste finnas mot trafiken för att skydda arbetarna.

Det innebär att det inte kan vara många arbetare på samma plats samtidigt, och dessutom är det omöjligt att passera förbi varandra på arbetsplatsen. Det har ställt höga krav på planeringen av vem som ska vara var och när. Logistiken har endast fungerat tack vare ett gott och nära samarbete mellan projektets aktörer.

Vi på DAV NORDIC har anlitat Munck Havne og Anlæg som underleverantör för allt jord- och grundläggningsarbete, och tillsammans har vi under hela projektet noggrant behövt koordinera logistiken och se till att pusslet går ihop.

Nicolai Bak Christensen, projektledare på DAV NORDIC, berättar om en av de utmaningar vi stött på, som lösts genom nära samarbete och dialog:

”Det är otroligt svårt att flytta till exempel en grävmaskin. Den måste transporteras bort eftersom den inte får eller kan köras på motorvägen. Därför är det inte meningsfullt att flytta maskinen om den ska användas på samma plats igen i nästa fas. Men en sådan maskin tar mycket plats och kan blockera arbetet som ska utföras under tiden. Koordineringen kring detta tar jag tillsammans med Marc från Munck, och vi hittar en bra lösning så att det finns plats för alla utan att behöva lägga tid och resurser på att flytta maskinen fram och tillbaka.”

Hos Munck Havne og Anlæg betonar man att nyckeln till ett framgångsrikt projekt har varit det nära samarbetet och den goda dialogen genom hela processen: ”Vi har haft veckovisa samordningsmöten med DAV från start, där vi planerat kommande vecka. Utöver det har vi haft daglig kontakt för att lösa de utmaningar som uppstått längs vägen eller för att samordna ändringar. Det täta och öppna samarbetet har verkligen varit avgörande,” förklarar Marc Thyrrestrup Andersen, arbetsledare på Munck Havne og Anlæg.

Läs mer i Vejdirektoratets pressmeddelande

Om du vill veta mer om bullerskärmar, kan du läsa mer här

Galleri från projektet

Relaterad cases