EN 1317 är en europeisk standard som definierar provnings- och certifieringsförfaranden för bro- och vägskydd. EN 1317 fastställer vilka tester en produkt måste genomgå för att klassificeras i en viss funktionsklass och vilka säkerhetsnivåerna (ASI, THIV, etc.) är.
Du är här: Förstasidan -> Vägsäkerhet -> Tillämplig standard
Styrkenivån indikerar systemets förmåga att behålla fordonet på vägen under en kollision. Varje styrkenivå definieras utifrån kollisionstester som systemet måste klara av. Ett nytt system måste testas minst två gånger. En gång med ett lätt fordon för att bestämma hårdheten i kollisionen och en gång med ett tyngre fordon för att bestämma den maximala energin som systemet kan tåla. Styrkeklasserna klassificeras enligt kollision med det tyngsta fordonet.
Baserat på resultaten från kollisionstestet beräknas parametrarna som definierar systemets prestanda.
För att klara kollisionstestet måste ett system uppfylla följande:
Det är upp till de nationella föreskrifterna att definiera styrkor som ska användas i olika situationer enligt kriterierna (typ av trafik, hastighetsbegränsningar, närvaro av faror etc.).
OBS! Test TB11 och TB 32 är konstruerade för att verifiera att systemets styrkenivå är kompatibel med passagerarnas säkerhet.
Källa: European Union Road Federation – www.erf.be
Arbetsbredd är en måttstock på systemets deformation vid påkörning
Det anses vanligtvis vara huvudparametern vid beräkning av det nödvändiga fria området bakom systemet, vilket gör att systemet kan fungera korrekt.
Arbetsbredd beräknas som det maximala avståndet från systemets framsida före kollision till den maximala deformationen av systemets huvudkomponenter efter kollision med ett tyngre fordon.
Arbetsbredd är uppdelat i 8 klasser från W1 till W8 enligt systemets ökande deformation.
Tabellen nedan ger en översikt över de olika arbetsbreddsklasserna och deras motsvarande värden i meter.
Det är upp till de nationella bestämmelserna att definiera de kriterier som vägarna ska uppfylla för att kunna välja den lämpligaste breddklassen för vägen.
Dynamisk avböjning är den andra parametern för att utvärdera systemets deformation vid påkörning. Det beräknas som avståndet mellan systemets framsida före kollision, och dess maximala förskjutning efter påkörning.
Den dynamiska avböjningen mäts i meter.
Bilden nedan visar definitionen av dynamisk avböjning.
Det är upp till de nationella föreskrifterna att definiera de kriterier som vägbyggarna måste följa för att välja den maximala dynamiska avböjningen för en konkret vägbana.
Impact Severity är ett index som används för att bedöma graden av skada vid påkörning som orsakas av ett testat systems inverkan baserat på resultaten av de olika parametrarna.
Indexet är indelat i tre klasser: A, B och C och beskriver påverkan av bilens passagerare vid kollision. Klass A ger högsta säkerhet för passagerarna.
Impact Severity beräknas av två komponenter: Acceleration Severity Index och Theoretical Head Impact Velocity.
Accelerations Severity Index (ASI) är förmodligen huvudparametern för beräkning av Impact Severity. Det beräknas genom att placera en accelerometer i mitten av fordonets massa och mäta kraften i fordonets kollision med systemet. ASI beräknas under hela kollisionstiden och dess maximala värde används för att utvärdera kollisionens svårighetsgrad.
Theoretical Head Impact Velocity (THIV) har utvecklats för att bedöma passagerarskador vid kollision med ett system. Passagerare anses vara ett fritt rörligt föremål, så när bilen ändrar hastighet vid kollision, får ett system fortsätta tills det träffar en yta i fordonets interiör.
Tabellen nedan visar de olika nivåerna/klasserna samt ASI och THIV tillåtna värden.
Källa: European Union Road Federation –
Omdirigering är ett uttryck för systemets förmåga att återföra ett fordon till vägen på ett kontrollerat sätt efter kollision.
Se illustrationen nedan.
Nya Farehamnen i Varberg skyddas av certifierat Träräcke från DAV NORDIC AB I Varberg byggs en ny hamn för transport av svenska skogsprodukter till hela…
Haderslev kommun, Danmark, har köpt 19 trafikmoduler från DAV NORDIC, vilket under 2023 är vår största order på trafikmoduler hittills. De 19 trafikmodulerna valdes på…
Trafikbutiken och DAV NORDIC har vunnit en stor order för uthyrning av en ny typ av skyddsbarriär på Riksväg 50 norr om Örebro. Skyddsbarriären är…
Vackra och smarta lösningar för att få säkrare vägar. Genom att använda Trafiköar så kan man uppnå en dämpning av trafikens hastighet. Trafiköar är…
För en bostadsrättsförening i Nacka kommun har DAV NORDIC AB levererat och monterat ett 100 m träräcke för att rama in bostadsrättsföreningens parkeringsplats.
Våra engagerade och duktiga rådgivare står redo att hjälpa dig med lösningar som både tar hänsyn till god ekonomi, arbetsmiljö och hög kvalitet.
Beskriv ditt projekt för oss så får vi en expertrådgivare att kontakta dig så snart som möjligt.