Du är här: Förstasidan -> Bullerskärmar -> Vägdirek (DK)
Skärmen av typen 1A är en transparent brusreducerande skärm som utformats för att motstå den hårda miljön som oftast vägarna utsätts för. Den placeras vanligtvis längs motorvägar på mindre vägar inom stadsområden och kan med fördel användas längs vägsträckor där boenden ställer höga krav på syn och ljus. Skärmtypen kan användas i en faktisk skärmhöjd på upp till 4,0 meter.
Skärmen byggs upp med prefabricerade betongplattor vilka monteras på fundament som konstruerats av entreprenören. Betongkjolarna har tillverkats med modulära avstånd vilka i sin tur är delbara med exempelvis 0,70 meter. 3,50 meter eller 4,90 meter.
Vertikala rektangulära aluminiumspelare med ett modul avstånd på 700 mm monterats på betongen. Kolonnerna är monterade på betongkjolarna med 2 delar. M16 bultar/gängade stavar med ett fast avstånd på 500 mm. Mellan de vertikala kolumnerna så är de transparenta modulerna fästa.
Modulerna har utformats i en sådan dimension och tjocklek att de ganska enkelt kan motstå vindtrycket och klimatpåverkan med det bestämda modul avståndet, så att de akustiska kraven för den övergripande ljudskölden uppfylls.
Bullersköld typ 2A är en transparent skärm som utformats för att motstå den hårda miljön på vägen. Skärmen är vanligtvis inställd längs motorvägar, landsvägar och större vägar inom landsbygden och tillika stadsområden. Skärmtypen kan med fördel användas där vägens översiktsförhållanden kräver mindre insyn eller där vägens grannar ställer speciella krav för syn och ljus. En blandning mellan typ 2A och 2B är också möjlig.
Skärmtypen är tillverkad med HEB-bärande stålkolonner, eller HEA-profiler och monteras per ram, 5,0 meter på fundament, utom vid ändarna där modulens bredd är 3,0 m.
På pelarna svetsas fotplattor, som monteras på underliggande fundament med hjälp av bultar. Fotplatta och bult aggregat är etablerade under terräng. En prefabricerad betongkjol är monterad mellan stålspelarna följt av transparenta element. På den i förväg etablerade ljudskärmen är lameller monterade respektive. väg och grann sida.
Skärmtypen är tillverkad med HEB-bärande stålkolonner, eller HEA-profiler och monterad per ram. 3,0 meter på monteringsfästet designat av entreprenören. Transparenta element är monterade mellan stålspelarna. På denna skärmtyp är lameller monterade på respektive. väg och grann sida på den i förväg etablerade bullerskärmen.
Modellen av typ 2B är en stängd ljudabsorberande ljudsköld utformats för att motstå den hårda miljön på vägen. Skärmen är vanligtvis inställd längs motorvägar, motorvägar och större vägar i landsbygden och stadsområden. En blandning mellan typ 2A och 2B är möjlig.
Skärmtypen tillverkas med HEB-bärande stålkolonner, eller HEA-profiler och monterad per ram. 5,0 meter på fundament, dock förutom vid ändarna där modul bredden är 3,0 m. På stålspelarna svetsas fotplattorna till underliggande fundament med hjälp av bultgrupper. Fotplatta och bultaggregat är etablerade under terräng. Mellan stålspelarna monteras en prefabricerad betongkjol följt av stängda ljudabsorberande ljudskyddskassetter.
Skärmtypen har tillverkats med HEB-bärande stålkolonner, eller HEA-profiler och monteras per ram med 3,0 meter på monteringsfästet vilken i sin tur designat av entreprenören. Stängda ljudabsorberande moduler monteras mellan pelarna. På denna skärmtyp monteras lameller på respektive på den i förväg etablerade bullerskärmen.
Två likadana stödmurar på totalt 2,1 km dämpar bullret i de två nord-själländska grannstäderna Meløse och Kregme. Invånarna i de kringliggande bostadsområdena kan nu se…
DAV NORDIC har utvecklat en special bullerskärm för ett nytt tomtområde i Hammershøj nära Viborg. Bullerskärmen ska skydda det kommande bostadsområdet från den närliggande industrin.
I Hasselager vid Aarhus har DUAS Bolig uppfört ett nytt bostadsområde. Bostadsområdet slingrar sig i terrängen, och den sista delen av bostäderna ligger nära järnvägen….
Schüttesvej, Horsens: Integrerad vägutrustning blev en innovativ lösning på ett välkänt problem Komplicerade geotekniska förhållanden och minimalt utrymme för vägutrustning Ringvägen väster om Horsens i…
Bering-Beder vägen är en del av en ny övergripande ringvägsförbindelse runt Århus i Danmark. Syftet var att avlasta de andra vägarna och fördela trafiken bättre….
DAV NORDIC AB har till vår kund Dahlströms Smide AB fått vara med att leverera och montera ca 1200 meter projekt anpassade bullerskärmar. Bullerskärmar både…
DAV NORDIC AB har till vår kund Grundtuben AB fått leverera över 10 000 m2 av absorberande och genomsiktliga skärmar. Dessa monteras längst E6 i…
På uppdrag av Barslund har DAV NORDIC satt upp en bullerskärm längs väg 11 i Ribe, Danmark. DAV NORDIC har ansvarat för både design och…
DAV NORDIC erbjuder en unik bullerskärm placerad i hamnen i Fredericia, Danmark. Med ett fundament som är över 20 meter under marken och en höjd…
DAV NORDIC AB har till vår kund Terranor AB fått leverera vår hög absorberande bullerskärm modell Green Wall. En äldre bullerskärm har bytts ut längst…
DAV NORDIC AB har levererat en brandgodkänd transparant bullerskärm i härdat 12 mm glas som i detta projekt skall skydda den nya handelsplatsen i Sköndal…
DAV NORDIC AB startar året starkt med en leverans till vår kund Grundtuben AB med en högabsorberande bullerskärm modell Green Wall som i detta projekt…
Våra engagerade och duktiga rådgivare står redo att hjälpa dig med lösningar som både tar hänsyn till god ekonomi, arbetsmiljö och hög kvalitet.
Beskriv ditt projekt för oss så får vi en expertrådgivare att kontakta dig så snart som möjligt.