Du er her: Forside -> Bullerskärmar -> Skärmar för (DK)
Banedanmark fungerar med tre olika skärmtyper, som i allmänhet beskrivs i ”Installationsmanualen för Banedanmarks standardskärmar”.
Gemensamt för skärmarna är att de tillverkas a av en galvaniserad stålkonstruktion vilken i sin tur konstruerats med bärande vertikala kolonner, mellan vilka horisontella skärmytor finns monterade. Tjockleken och profilmåtten för de enskilda ståldelarna beror på de faktiska belastningarna från vindtryck, sug/tryck från tåg såväl som påverkan från jordtryck.
Om skärmen monteras i terräng, så måste man gräva ner skärmens nedre del i marken för att se till att den är helt ljudisolerad. Om skärmen monteras på en struktur (stålstans, betongvägg etc.) så är den avsedd för att skapa en ljudisolerad anslutning till denna struktur. En Baned Denmark-skärm har vanligtvis en höjd av 2 m från toppen av rälsen till toppen av skärmen. Detta garanterar fri utsikt över tågets passagerare över skärmen.
Den mest använda skärmen är den krökta, och just den speciella konstruktionen bidrar till att en betydande del av bruset återspeglar sig tillbaka till spåret där det fångas i skärmarna. Själva skärmytan består av galvaniserade stålplåtar vilka huggits i form av ”hattprofiler” och skruvas samman till en tät yta. Överst på skärmen avslutas med en toppskärm. Kolumnavståndet för denna skärmtyp är vanligtvis 5 m.
Där den böjda reflekterande skärmen inte kan appliceras, till exempel på grund av reducerat avstånd till bankroppen eller på grund av placering längs plattformskanten, används istället en vertikal skärm med unikt absorberande egenskaper. Skärmen har konstruerats som den böjda skärmen av böjda skärmpaneler av galvaniserat stål. Inuti ”hattprofilerna” placeras ett isoleringsmaterial som sedan skyddas med ett nät av stretchmetall. Kolumnavståndet för denna skärmtyp är vanligtvis 5 m.
Om särskilda visuella förhållanden beaktas, kan transparenta skärmar användas, där panelerna på toppskärmen ersätts av glasavsnitt. Kolumnavståndet för denna skärmtyp är vanligtvis 2,5 meter.
I Hasselager vid Aarhus har DUAS Bolig uppfört ett nytt bostadsområde. Bostadsområdet slingrar sig i terrängen, och den sista delen av bostäderna ligger nära järnvägen….
Schüttesvej, Horsens: Integrerad vägutrustning blev en innovativ lösning på ett välkänt problem Komplicerade geotekniska förhållanden och minimalt utrymme för vägutrustning Ringvägen väster om Horsens i…
Bering-Beder vägen är en del av en ny övergripande ringvägsförbindelse runt Århus i Danmark. Syftet var att avlasta de andra vägarna och fördela trafiken bättre….
DAV NORDIC AB har till vår kund Dahlströms Smide AB fått vara med att leverera och montera ca 1200 meter projekt anpassade bullerskärmar. Bullerskärmar både…
DAV NORDIC AB har till vår kund Grundtuben AB fått leverera över 10 000 m2 av absorberande och genomsiktliga skärmar. Dessa monteras längst E6 i…
På uppdrag av Barslund har DAV NORDIC satt upp en bullerskärm längs väg 11 i Ribe, Danmark. DAV NORDIC har ansvarat för både design och…
DAV NORDIC erbjuder en unik bullerskärm placerad i hamnen i Fredericia, Danmark. Med ett fundament som är över 20 meter under marken och en höjd…
DAV NORDIC AB har till vår kund Terranor AB fått leverera vår hög absorberande bullerskärm modell Green Wall. En äldre bullerskärm har bytts ut längst…
DAV NORDIC AB har levererat en brandgodkänd transparant bullerskärm i härdat 12 mm glas som i detta projekt skall skydda den nya handelsplatsen i Sköndal…
DAV NORDIC AB startar året starkt med en leverans till vår kund Grundtuben AB med en högabsorberande bullerskärm modell Green Wall som i detta projekt…
7 meter hög bullerskärm över Store Vejleå Betydande krav på bullerreduktion Bullret ska reduceras avsevärt i förhållande till bostadsområdet Vallensbæk Nordmark, och därför ska bullerskärmen…
Våra engagerade och duktiga rådgivare står redo att hjälpa dig med lösningar som både tar hänsyn till god ekonomi, arbetsmiljö och hög kvalitet.
Beskriv ditt projekt för oss så får vi en expertrådgivare att kontakta dig så snart som möjligt.